Słodko-gorzkie kinowe podsumowanie 2009 – top 30


Znamienne, że nie wszystkie filmy, które „na gorąco” otrzymały wysokie noty, znajdują się w tym zestawieniu. I odwrotnie: te z gorszymi notami pojawiają się w podsumowaniu całkiem wysoko. Zapraszam do lektury – hasło „Zobacz więcej” stanowi odnośnik do szerszej recenzji filmu opublikowanej na blogu.

——

Wyróżnienia specjalne

Karolina Piechota w „Drzazgach” Macieja Pieprzycy – za dojrzały portret dziewczyny, która chce uciec od przygotowanego dla niej scenariusza. Zobacz więcej.

Rebecca Hall w „Vicky Christina Barcelona” Woody’ego Allena – za to, że zjadła na śniadanie całą resztę obsady. Zobacz więcej.

Charlotte Gainsbourg w „Antychryście” Larsa von Triera – za to, że z nawiązką zdała zupełnie niepotrzebny test na wytrzymałość fizyczną i psychiczną, który zafundował jej reżyser. I że potem zdołała nagrać szalenie optymistyczną płytę. Zobacz więcej.

Brad Pitt w „Ciekawym przypadku Benjamina Buttona” Davida Finchera – Za charakteryzację. Tylko. Zobacz więcej.

Meryl, Philip, Amy oraz Viola w „Wątpliwości” w reż. Johna Patricka Shanleya – za koncertowy kwartet. Zobacz więcej.

—–

30. Tulpan, reż. Sergiej Dworcejow

Za eksperyment na kaukaskim stepie i dotknięcie czegoś absolutnie obcego chłopcu z Warszawy. I za najlepszą zwierzęcą rolę w kinie w tym roku (wielbłądzica). Zobacz więcej.

29. Oszukana, reż. Clint Eastwood

Za władzę, która niszczy obywatelom życie. Szczególnie tak pięknym. Zobacz więcej.

28. Cichy chaos, reż. Antonio Luigi Grimaldi

Ża to, że koniec może być początkiem. I za to, że ten obraz nie jest zrobiony na klęczkach do tematu. Zobacz więcej.

27. Millenium, mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet, reż. Niels Arden Oplev

Za rasowy thriller, z nieprzepracowaną traumą narodową w tle.

26. Gran Torino, reż. Clint Eastwood

Za niemizdrzenie się do widza i przedstawienie świata, gdzie „tak” znaczyło „tak”. Zobacz więcej.

25. Wojna domowa, reż. Stephan Elliot

Za najlepszą komedię roku 2009, choć tak bardzo nie na czasie. Zobacz więcej.

24. Spotkanie, reż. Thomas McCarthy

Za odważną tezę, że Stany Zjednoczone nie umieją poradzić sobie ze światem po 11 września. I za wspaniałą rolę Richarda Jenkinsa. Zobacz więcej.

23. Slumdog. Milioner z ulicy., reż. Danny Boyle

Za zniewalającą pierwszą scenę i dalsze ładne obrazki. Zobacz więcej.

22. Frost/Nixon, reż. Ron Howard

Za odrażającą walkę dwóch kanalii: politycznej i medialnej. Zobacz więcej.

21. Do Czech razy sztuka, reż. Jan Hřebejk

Za to, że Polacy nie potrafią ze zrozumieniem przyglądać się ludzkim potknięciom. A Czesi zupełnie odwrotnie.

20. Jeszcze nie wieczór, reż. Jacek Bławut

Za pamięć. Zobacz więcej.

19. Obywatel Milk, reż. Gus Van Sant

Za nie do końca udaną próbę zdefiniowania wolności. I za Seana Penna. Zobacz więcej.

18. Zero, reż. Paweł Borowski

Za dyscyplinę i utrzymanie wielopoziomowej konstrukcji w ryzach. Zobacz więcej.

17. Królik po berlińsku, reż. Bartosz Konopka

Za absurd zwierząt uwięzionych w politycznym potrzasku.

16. Wojna polsko-ruska, reż. Xavery Żuławski

Za odwagę. I za Borysa Szyca. Zobacz więcej.

15. Gomorra, reż. Matteo Garrone

Za przenikliwy obraz zerojedynkowego świata włoskiej mafii. Zobacz więcej.

14. Tatarak, reż. Andrzej Wajda

Za prawdę i za zwyczajność śmierci. Zobacz więcej.

13. Nad jeziorem Tahoe, reż. Fernardo Eimbcke

Za zwodzenie, że to tylko pozornie film o niczym, z wyśrubowaną do granic możliwości zabawą formą. Zobacz więcej.

12. Mikołajek, reż. Laurent Tirard

Za powrót do dzieciństwa. Zobacz więcej.

11. Bękarty wojny, reż. Quentin Tarantino

Za przewrotność i brak szacunku do historii. Zobacz więcej.

10. Zniknięcie, reż. Erik Poppe

Za intensywność w ukazaniu, że zemsta może doprowadzić do obłędu. Za Skandynawię po prostu. Zobacz więcej.

9. 500 dni miłości, reż. Marc Webb

Za wykorzystanie The Smiths w filmie i za (wreszcie) normalnego bohatera przewodniego. Zobacz więcej.

8. Wino truskawkowe, reż. Andrzej Jabłoński

Za pierwszorzędny klimat i brzydkie mordy. Zobacz więcej.

7. Zapaśnik, reż. Darren Aronofsky

Za rany na ciele Mickeya Rourke’a, co do których nie mamy wątpliwości, że są prawdziwe. Zobacz więcej.

6. Milczenie Lorny reż. Jean-Piere Dardenne, Luc Dardenne

Za wnikliwą obserwację uprzedmiotowienia imigrantów. Zobacz więcej.

5. Dom zły, reż. Wojciech Smarzowski

Za rozwój i za wszechobecne gówno. Zobacz więcej.

4. Droga do szczęścia, reż. Sam Mendes

Czy tak potoczyłyby się wspólne losy Jacka i Rose, gdyby zdołali uratować się z tonącego Titanica? Zobacz więcej.

3. Biała wstążka, reż. Michael Haneke

Za ostateczne przypieczętowanie statusu najważniejszego reżysera naszych czasów. Zobacz więcej.

2. Rewers, reż. Borys Lankosz

Przecież wiadomo za co. Przede wszystkim za najlepsze bon-moty w polskim kinie w 2009 roku. Zobacz więcej.

1. Walc z Baszirem, reż. Ari Folman

Za to, że ten jedyny raz w tym roku pan musiał wyprosić mnie z kina, długo po zniknięciu napisów końcowych. Zobacz więcej.

—-

Wszelkie uwagi mile widziane. Próba wykorzystana do podsumowania: 69 filmów wyświetlanych w polskich kinach w 2009 roku.

Advertisements

komentarzy 6

  1. Fajny, sugestywny wpis pod indeksem pierwszym.

  2. Brad Pitt to za włoski akcent i wymowę słowa „nazis”.
    „ŁI ŁIK KILL DE NACISS!” 🙂
    Bałem się, że „Bękarty…” niżej. Dla mnie film roku.

  3. P.S. „Awatar” widziałeś? Też się niby w 2009 mieści.

  4. @ Łukasz —>> heh, film mnie w fotel wbił. mocno.

    @ Paweł —>> to prawda, tu Pitt gra, a nie jak w „Benjaminie” ma jedynie makijaż. „Avatara” nie widziałem, niestety wciąż.

  5. No! Walc z Baszirem! Nie spodziewałam się go tak wysoko, ale to miłe zaskoczenie. Szkoda, że Bękarty tak słabo…

  6. „Bękarty” mnie troszkę znudziły, ale zabawa formą przednia.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: