Zdzira (Bat for Lashes „Two Suns”, Parlophone)


Na mej prywatnej liście najlepszych albumów AD 2007 zwyciężył bezapelacyjnie debiutancki krążek Bat for Lashes, Fur and Gold. Trzeba jednak przyznać, że Natasha Khan (bo takie dane widnieją w paszporcie artystki w rubryce „imię i nazwisko”) jest niczym więcej niż tylko sprawnym amalgamatem wrażliwości posiadaczek najistotniejszych i najbardziej rozpoznawalnych głosów ostatnich trzydziestu lat. Pole działania Natashy wyznaczone jest bowiem przez trójkąt, którego wierzchołki stanowią: oniryczność Kate Bush, ekscentryczność Bjórk i ekshibicjonistyczny liryzm Tori Amos. Nic nowego, sprawnie podana i kobiecość i tajemnica i ascetyczność i piękne melodie, w tym absolutny wyciskacz łez, kompletnie niereprezentatywny dla całości, Sad Eyes.

Na swej drugiej w dorobku płycie, Two Suns, Natasha poszerza gamę stosowanych środków. Do wskazanego zestawu inspiracji dochodzi choćby Stevie Nicks. Singlowe Daniel (być może najlepsze radiowe nagranie tego roku, zaraz po Zero YYYs) brzmi bowiem jak utwór zarejestrowany podczas sesji Tango in the Dark, gdyby płyta ta była rejestrowana przez Fleetwood Mac w wytwórni 4 AD. Utwór potwierdza, że Natasha wyraźnie obserwuje aktualnie obowiązujące trendy i we właściwy sobie sposób implementuje wszechobecną w muzyce rozrywkowej modę na ejtisy. To jednak nie koniec niespodzianek – na Two Suns Bat for Lashes wprowadza do gry swoje alter ego – seksowną blondynę o uwodzicielskiej ksywie Pearl. Wyuzdaną, zmysłową, można nawet puszczalską. To za sprawą Pearl trafiamy w pobliże parkietów – najmniej spodziewana kompozycja na płycie, a jednocześnie – najbardziej przebojowa, Pearl’s Song, to bardziej zhumanizowana wersja Violently Happy, które odnajdziemy na pierwszej solowej płycie wspomnianej już Bjórk. Zresztą, cała płyta zdaje się być lekka, ulotna, a to za sprawą wysunięcia na czoło partii elektronicznych. Świadczy to o znacznie większym nacisku, jaki położono przy okazji Two Suns na produkcję – brawa należą się nie tylko samej Khan, ale również i Davidowi Kostenowi, jednemu z najzdolniejszych przedstawicieli tanecznej sceny brytyjskiej. Należy również odnotować obecność gości z Yeasayer, która wprowadziła nieco świeżości do aspektu rytmicznego płyty. Natasha bodaj po raz pierwszy próbuje również odciąć się od porównań ze starszymi koleżankami i zbudować swój własny, wyrazisty indywidualny styl (The Big Sleep nagrane wraz z Scottem Walkerem, który pojawia się niczym Nosferatu). Niemniej jednak pytanie, czy Khan otrzyma w tym roku nagrodę Mercury Music Prize, której kapituła tropi to, co najbardziej progresywne w brytyjskiej muzyce (dwa lata temu Fur and Gold było pewniakiem, choć na ostatniej prostej przegonił ją debiut Klaxons) pozostaje otwarte, choć trzeba przyznać, że nominacja byłaby w pełni zasłużona. Najmocniej doskwiera w Two Suns przeniesienie środka ciężkości z wrażliwości na formę, co odziera skądinąd lepsze niż na debiucie kompozycje z tajemniczości i nieokreśloności. Two Suns zasługuje bez wątpienia na mocną ocenę, nawet jeśli Khan wybrała drogę, która tylko na pozór jest prostsza.

Reklamy

komentarze 3

  1. Boże co to za teskt …..zupełnie bez ładu i składu ….czy nie można napisać tego „po ludzku”? teksty typu ‚Utwór potwierdza, że Natasha wyraźnie obserwuje aktualnie obowiązujące trendy i we właściwy sobie sposób implementuje wszechobecną w muzyce rozrywkowej modę na ejtisy’. raczej nie trafiają do nikogo.

  2. Czyżby to był ktoś z Porcysa? 🙂 Choć nie, oni się chociaż podpisują…

    W kwestii ładu i składu tekstu powyższego nie mam wątpliwości (w tym: co do zdania przez Ciebie przytoczonego), ale co ja tam – jako jego autor – mogę wiedzieć.

    A poza tym: przykro mi, że nie chcesz poznać paru obcobrzmiących nowych słów, które w gruncie rzeczy są dość proste.

  3. […] 07. Bat for Lashes „Two Suns” Zobacz więcej […]

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: